Kees Boeke en de IVO-werkwijze
Op Duinzigt wordt gewerkt volgens de ivo-werkwijze. Grondlegger van het Individueel Voortgezet Onderwijs was Kees Boeke. Zijn ideeën kregen rond 1920 vorm in de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven.
Boeke noemde zijn leerlingen 'werkers' en de docenten 'medewerkers'. Hij zag 'een volwaardige persoonlijke ontplooiing van elk individu' als de centrale doelstelling van het onderwijs, oftewel een 'gelijkwaardige ontwikkeling van hoofd, hart en handen'. In zijn Werkplaats gaf Boeke kinderen de gelegenheid om zich door het uitvoeren van uiteenlopende werkzaamheden naar 'eigen aard en aanleg' te ontwikkelen. Op Duinzigt komt de individualiserende werkwijze het duidelijkst tot uiting in de i-uren en de mogelijkheid om toetsen te herkansen. De volwaardige persoonlijke ontplooiing zie je terug in het brede aanbod van vormende activiteiten binnen en buiten de lessen.
Het waren de zusters, die de ivo-werkwijze op Duinzigt introduceerden, niet zozeer omdat zij fervent aanhangers waren van onderwijsvernieuwer Boeke, maar omdat ze met dit concept naast lavo ook mavo aan de school konden verbinden. Duinzigt sloot zich aan bij de ivo-vereniging, maar bleef binnen deze club altijd een buitenbeentje omdat het anders dan de andere ivo-scholen wél meedeed met het landelijk eindexamen. Sinds een aantal jaren is het voor ivo-scholen wettelijk niet meer mogelijk om een eigen afsluiting te hebben en nemen zij nu ook deel aan het landelijk eindexamen. Daarmee verdween voor de ivo-vereniging het belangrijkste argument om samen te werken en zijn de werkzaamheden een aantal jaren geleden gestopt.
Kees Boeke wilde dat leerlingen zich op hun eigen unieke manier en in hun eigen tempo konden ontwikkelen. Vandaar dat de leerstof per vak beschreven was in zogenaamde 'proeven'. Als je bijvoorbeeld in april al klaar was om de proef van leerjaar 1 af te sluiten, dan kon dat en ging je voor dat vak verder met de proef van leerjaar 2. Vond je een onderdeel van de proef moeilijk en haalde je een onvoldoende, dan moest je de toets net zo lang herkansen tot die kon worden 'afgetekend'. Kijkend naar de huidige ontwikkelingen in het onderwijs met vernieuwingen als 'gepersonaliseerd leren' en 'vakken afsluiten op een hoger niveau' kun je zeggen dat Boeke zijn tijd ver vooruit was.